BMI
Wskaźnik Masy Ciała

Twój Wzrost
w centymetrach
Twoja Waga
w kilogramach


Twoje BMI TO:

Komentarz:



Moja Dieta
Kategorie

Dieta Śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska

dieta_srodziemnomorska

Co to jest dieta śródziemnomorska?

Najprościej mówiąc, jest to forma żywienia, którą od wielu wieków stosują mieszkańcy wiosek wybrzeża Morza Śródziemnego. W szczególności takich państw jak Hiszpania, Francja, Włochy, Grecja, ale również Bałkany, czy państwa Afryki Północnej.

Czym się wyróżnia?

Dieta ta formowana była przez stulecia i jest owocem wielu kultur które zamieszkiwały tereny wybrzeża, m.in. Celtowie, Iberowie, Rzymianie czy Grecy. Podstawę tej diety wprowadzili właśnie Ci ostatni, którzy stworzyli tzw. „trylogie śródziemnomorską” czyli chleb, oliwę i wino, które tak bardzo kojarzą nam się obecnie z tym rejonem naszego globu. Pomimo, że kuchnia każdego z państw śródziemnomorskich różni się od siebie, można wyróżnić podstawowe wspólne dla nich wszystkich cechy charakterystyczne składające się na Dietę śródziemnomorską. Są to:

– oliwa z oliwek, jako podstawowe źródło tłuszczy roślinnych

– owoce, warzywa ( w tym rośliny strączkowe), sałatki są częstym gościem na stołach, a w większości wypadków na deser serwowane są owoce; powinno się spożywać rośliny strączkowe przynajmniej dwa razy w tygodniu, a owoce – trzy do czterech porcji dziennie

– ilość spożywanych posiłków oraz ich wielkość współgrająca z jakością wysiłku fizycznego

– prosty sposób przygotowania potraw: potrawy gotowane, pieczone

– makaron i ryż, spożywane przynajmniej cztery razy w tygodniu

– niewielkie spożycie produktów bogatych w proteiny, tj. czerwonych mięs, ryb czy drobiu

– spożycie takich produktów jak czosnek czy cebula, niektóre przyprawy czy aromatyczne zioła (bazylia, szafran)

– sałatki często doprawiane są octem lub sokiem z cytrusów, które są bardzo popularne, zwłaszcza pomarańcza

– wino, pojawia przy każdym głównym posiłku, w ilości umiarkowanej

– spożycie przede wszystkim produktów świeżych, nie mrożonych

Być może zamiast mówić o diecie, należałoby mówić o sposobie życia, ponieważ ważna rolę odgrywa nie tylko pożywienie ale również zdrowe nawyki takie jak popołudniowa siesta, czy wysoka aktywność fizyczna do bardzo późnego wieku.

Jakie korzyści nam daje?

Przede wszystkim chroni nas przed chorobami krążenia i rakiem.

Na podstawie wielu badań, w których porównywano mieszkańców krajów śródziemnomorskich do np. mieszkańców Stanów Zjednoczonych czy Finlandii udowodniono, że przestrzeganie diety śródziemnomorskiej skutecznie chroni przed chorobami  krążenia oraz niektórych typów raka np. rakiem piersi.

Zostaw odpowiedź

Protected with SiteGuarding.com Antivirus