BMI
Wskaźnik Masy Ciała

Twój Wzrost
w centymetrach
Twoja Waga
w kilogramach


Twoje BMI TO:

Komentarz:



Moja Dieta
Kategorie

Jak radzić sobie z zaparciami – błonnik

Ciężko jest precyzyjnie określić definicję zaparcia. U różnych pacjentów wygląda to inaczej. Dla jednych normą będzie wypróżnianie się dwa – trzy razy dziennie, dla innych normą będzie 4-6 dni. Wszystko zależy od ilości i jakości spożywanego pokarmu. Problem, który można zdefiniować jako zaparcie wiąże się z określonymi objawami, takimi jak: ból brzucha (zarówno w dolnej jak i górnej części), ból podczas oddawania stolca, nieudane próby wypróżnienia, uczucie ciężkości oraz pełnego brzucha. De facto zaparcie nie jest schorzeniem jest również objawem swego rodzaju dysfunkcji przewodu pokarmowego. Stolec został zbyt odwodniony i zalega w dolnych partiach układu pokarmowego. Co więcej, kolejne porcje pożywienia, które przyjmujemy nie mogą przesunąć się dalej i prawidłowo zostać poddane procesowi trawienia oraz wchłaniania.

zbozowe_ciastka

Zaparcia mogą być powodowane przez bardzo różne czynniki, niekiedy dość poważne, jak chociażby dysfunkcje mięśni gładkich, zatrucia metalami ciężkimi, choroby układu nerwowego, spożywanie alkoholu w większych ilościach (działania odwadniające), zmiany zapalne oraz przyjmowanie leków – diuretyki, inhibitory MAO, a nawet leki przeczyszczające.

Wiele z wcześniej wymienionych przyczyn zaparć, są to poważne problemy, z którymi powinniśmy się zgłosić do lekarza. Często jednak okazuje się, że przyczyna zaparć jest mnie poważna i Błacha, jak np. źle zbalansowana dieta, drastyczne sposoby odchudzania, zmiana trybu życia.

Na łamach naszego serwisu skupimy się przede wszystkim na ostatnich trzech przyczynach, jak błędy żywieniowe, źle zbalansowana dieta, oraz zmiana trybu życia. Są one ze sobą bardzo powiązane. Ponieważ choćby proces odchudzania, jaki serwujemy naszemu organizmowi, jest przecież znaczącą zmianą trybu naszego życia.

Dolegliwość jest dość wstydliwa, aczkolwiek bardzo powszechna, cierpią na nią w nieco większym stopniu kobiety. Istnieją domowe sposoby jak możemy sobie poradzić z zaparciami. Kilka z nich działa w dość szybki sposób, niektóre wymagają regularnego stosowania, ale również efekt pozostaje długotrwały

Jedną z najczęstszych przyczyn zaparć jest źle dobrana dieta, najczęściej uboga w błonnik. Błonnik pełni kluczową role w prawidłowym funkcjonowaniu przewodu pokarmowego, zapewnia prawidłowy przebieg procesów trawiennych, oraz tworzeniu się stolca. Błonnik nie jest trawiony przez nas układ pokarmowy i również się nie wchłania. Fizycznie przechodzi przez nas układ pokarmowy, pęczniejąc w naszych żołądkach. Następnie jest wydalany. To błonnik jest głównym składnikiem, który zawiera nasz stolec. Ważne jest zatem, żeby spożywać go podwyższonych ilościach, szczególnie jest ograniczamy spożywanie pokarmu zarówno ilościowo jak i jakościowo. Według literatury powinniśmy spożywać 14 gram błonnika na 1000 kcal pożywienia. Ważne jest, żeby przyjmować również spore ilości płynu, który jest odpowiedzialny za pęcznienie błonnika w naszym żołądku.

Pokarmy zawierające spore ilości błonnika to w dużej mierze zielone warzywa – sałata, kapusta; owoce spożywane na surowo ze skórka, jak jabłka, brzoskwinie, winogron. Powinniśmy również spożywać pieczywo pełnoziarniste i razowe, które oczywiście zawiera zwiększoną ilość błonnika szczególnie w porównaniu do pieczywa białego.

Slice of brown bread

Warto również wyposażyć się w błonnik ekstraktowany. Na rynku istnieje wiele preparatów, które zawierają błonnik i prawidłowo suplementują naszą dietę. Są to zwykle bardzo bezpieczne preparaty, ponieważ błonnik w nich zawarty w żaden sposób nie wchłania się do naszej krwi, działa w czysto mechaniczny sposób.

Wzbogacenie diety w błonnik oraz rozsądna suplementacja diety za pomocą preparatów błonnikowych, często okazuje się wystarczającym i zadowalającym rozwiązaniem dla problemu zaparć. Błonnik działa w łagodny i zrównoważony sposób, i jest bardzo bezpieczny. Powinniśmy zaniechać innych metod jak lewatywy, środki przeczyszczające – powinny one stanowić jedynie doraźne rozwiązanie dla naszego problemu.

ziarno_sloik

Zapraszamy również do lektury naszego kolejnego artykułu, gdzie skupimy się na pozostałych i nieco bardziej doraźnych metodach walki z zaparciami: Zaparcia – co zrobić?

Tagi: , , , , ,

Jedna odpowiedź do wpisu “Jak radzić sobie z zaparciami – błonnik”

  1. G.M. napisał(a):

    zmiana diety to faktycznie przy zaparciach kluczowa sprawa, też zaczęłam bardziej zwracać uwagę na to, co jem – warzywka, ciemne pieczywo, chudy ser, otręby itd. No ale niestety nie zawsze to skutkuje, czasami muszę się dodatkowo wspomagać czopkami. Używam eva/qu, ze względu na to, że nie przeczyszczają, są delikatne w działaniu i zwykle do 15 min jest już „po sprawie”. I oczywiście dużo się ruszam, codziennie rower, 3 razy w tygodniu basen. Czuję już znaczną poprawę 🙂

Zostaw odpowiedź

Protected with SiteGuarding.com Antivirus