BMI
Wskaźnik Masy Ciała

Twój Wzrost
w centymetrach
Twoja Waga
w kilogramach


Twoje BMI TO:

Komentarz:



Moja Dieta
Kategorie

Prawdy i mity o błonniku

Błonnik to podstawowy składnik komórek roślinnych, którego regularne spożywanie ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmy ludzkiego. Przeprowadzone badania dowiodły, że posiada on wiele właściwości usprawniających pracę przewodu pokarmowego i nie tylko. Przede wszystkim zmniejsza wchłanianie szkodliwego dla zdrowia cholesterolu, obniża ciśnienie krwi zmniejszając ryzyko zawału oraz reguluje pracę jelit. Należy jednak mieć pełną świadomość, że nadmierne spożycie błonnika może okazać się szkodliwe dla organizmu, dlatego koniecznie trzeba zachować odpowiednie proporcje w jego spożyciu.

sałata1

Podstawowym źródłem błonnika są owoce i warzywa oraz produkty zbożowe. Prowadzenie zbilansowanej diety bogatej w te artykuły sprawia, że organizm otrzymuje odpowiednie ilości błonnika sprzyjające poprawnej pracy przewodu pokarmowego oraz regulujące pracę serca , poprawiając kondycję i samopoczucie. Jednak dzienne zapotrzebowanie człowieka na błonnik to nie więcej niż 40 g.  Należy o tym pamiętać i nie dać się zwieść reklamom, w których producenci artykułów spożywczych i suplementów diety alarmują o konieczności zwiększania ilości przyjmowanego dziennie błonnika. Jeśli codzienne menu zawiera świeże owoce i warzywa zjadane przynajmniej dwa razy w ciągu doby, to z pewnością jest to ilość wystarczająca. Dodatkowe stosowanie suplementów zawierających błonnik może negatywnie wpłynąć na zdrowie.

Nadmiar błonnika szkodzi, wykazały to najnowsze amerykańskie badania. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że błonnik nie jest trawiony przez ludzki organizm. Jego nadmiar może doprowadzić do zaburzenia pracy jelit, a nawet jej wstrzymania. Tego składnika powinny wręcz unikać osoby cierpiące na stany zapalne organów przewodu pokarmowego. U zdrowych ludzi zbyt duże spożycie błonnika powoduje zaparcia lub biegunki, bóle brzucha i wzdęcia, ale może też doprowadzić do skrętu jelit.

Błonnik wspomaga pracę układu pokarmowego i z pewnością pozytywnie wpływa na przemianę materii. Nie wolno jednak poddać się medialnej agitacji na jego cześć. Nie należy przekraczać spożycia zalecanej ilości tego składnika. Poza tym zamiast błonnika w tabletkach, zawsze lepiej wprowadzać do codziennego jadłospisu owoce i warzywa. One zawierają dodatkowo witaminy i minerały, co wyeliminuje ryzyko niedoboru podstawowych wartości odżywczych.

Tagi: , , , , ,

Zostaw odpowiedź

Protected with SiteGuarding.com Antivirus