BMI
Wskaźnik Masy Ciała

Twój Wzrost
w centymetrach
Twoja Waga
w kilogramach


Twoje BMI TO:

Komentarz:



Moja Dieta
Kategorie

Zdrowe odżywianie a nadmiar białka

Większość dietetyków uważa, że człowiek jest istotą mięsożerną i musi swojemu organizmowi dostarczać produkty bogate w białko pochodzenia zwierzęcego. Z drugiej strony organizm ludzki nienajlepiej znosi diety obfite w tłuszcze i białko – produkty zwierzęce, ponieważ nie jest do tego fizjologicznie przystosowany. Nadużywanie wymienionych artykułów prowadzi do chorób układów krążenia, nowotworów, a także osteoporozy. Mimo tego większość osób przekracza zalecaną dzienną dawkę białka, ok. 2 albo nawet 3-krotnie.

nadmiar_białka

W przeszłości kwestionowano diety wegetariańskie pod tym względem, że produkty roślinne nie dostarczają organizmowi wystarczającej ilości aminokwasów i powinno się uzupełniać posiłki o produkty pochodzenia zwierzęcego. Obecnie powszechnie wiadomo, że dieta wegetariańska nie zagraża zdrowiu, a takie artykuły spożywcze jak mleko sojowe, czy kotlety z soczewicy są w stanie wystarczyć człowiekowi do pokrycia dziennego zapotrzebowanie na białko. W dzisiejszych czasach, szczególnie w Polsce, problemem nie jest niedobór białka, ale jego nadmiar. Jeśli człowiek spożywa zbyt dużo białka, a za mało zwraca uwagę na produkty bogate w wapń, jego bilans wapniowy będzie ujemny, co stanowi zagrożenie dla zdrowia. Wapń wydalany jest z moczem, jeśli doprowadzi się do zwiększonego ubytku wapnia, dochodzi do zagrożenia kamica nerkową oraz zwapnieniem kanalików nerkowych. Co ciekawsze, występowanie kamicy nerkowej jest wprost proporcjonalne do zawartości białka zwierzęcego w organizmie. Ludzie od lat zadają sobie pytanie czy produkty mleczne, takie jak sery, mleko czy jogurty chronią przed osteoporozą, lecz jeśli spojrzeć, że 50% kalorii chociażby w mleku bierze się z bogatego w cholesterol tłuszczu, to wniosek jest taki, że osobom konsumującym nadmierną ilość nabiału również grożą nowotwory czy choroby serca. Dieta bogata w wapń pochodzący z dużej ilości spożywanego mleka czy sera nie uchroni przed osteoporozą. Należy inaczej rozwiązać ten problem: zmniejszyć dzienną dawkę produktów zawierających białko zwierzęce, a jeść więcej warzyw oraz węglowodanów nieczyszczonych zawartych np. w chlebie razowym, otrębach czy kaszach.

Dla osoby dbającej o zdrowie najważniejsze powinno być ograniczenie spożywania białka zwierzęcego. By skutecznie uchronić się przed osteoporozą należy wystrzegać się produktów solonych i samej soli oraz zadbać o produkty bogate w minerały i witaminy. By uzupełnić zapas wapnia należy sięgnąć po ziarna sezamowe.

Tagi: , , , , , ,

Zostaw odpowiedź

Protected with SiteGuarding.com Antivirus